«ببعی قهرمان» ؛ لحظههای پرشور برای کودکان و خانوادهها
سمیرا پیشانیدار، مدیر تولید انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» درباره تجربه ساخت این اثر و راز استقبال مخاطبان از آن گفت.
به گزارش اولین خبر، « ببعی قهرمان » به کارگردانی مشترک حسین صفارزادگان و میثم حسینی و تهیه کنندگی محمدمهدی مشکوری محصول سازمان هنری رسانهای اوج است، با مشارکت مؤسسه «قاب رؤیا» و همکاری شرکت رایمون مدیا تولید شده است که «بهمن سبز» پخش آن را برعهده دارد.
سمیرا پیشانیدار درباره همکاری با این پروژه گفت: «زمانی که در یک پروژه انیمیشن سینمایی دیگر مشغول به کار بودم و مراحل انتهایی آن را میگذرانیدیم از سوی یکی از دوستان قدیمی به من اطلاع داده شد سازندگان «ببعی قهرمان» به دنبال نیروی تولید هستند. پس از صحبت با میثم حسینی و محمدمهدی مکشوری قرار بر آن شد تا در این پروژه حضور داشته باشم که برایم بسیار کار جذابی بود. هرچند از میانه راه اضافه شدم؛ اما آن را دوست داشتم و ادامه دادم.»
او با اشاره به ناشناخته بودن فعالیت کاری مدیر تولید در انیمیشن، افزود: «با وجود آنکه مدیر تولید در پروژههای انیمیشن کار بسیار دشوار، سخت و پر چالشی است؛ اما برای بسیاری، نوع فعالیت ما ناشناخته است. به عنوان مدیر تولید لازم است تا میان بخشهای گوناگون از گروه کارگردانی گرفته تا سایر تیمهای دیگر حضور داشت و به عنوان یک واسطه، تمامی عوامل را به صورت زنجیروار به یکدیگر پیوند داد تا گروهی از گروه دیگر عقب نماند. چون در غیر این صورت در روند کار اخلال ایجاد خواهد شد.»
پیشانیدار درباره چالشهای فعالیت خود توضیح داد: «با توجه به برنامهریزیهایی که از سوی تیم کارگردانی صورت میگیرد تا کار در یک زمان مشخص به اتمام برسد فشار بر روی مدیر تولید بسیار زیاد است. برنامهریزی درست و در عین حال آمادگی برای اتفاقاتی که غیرقابل پیشبینی است بسیار مهم بوده تا آنچه مدنظر گروه کارگردانی است به بهترین شکل اجرایی شود.»
مدیر تولید انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان»، مهاجرت برخی از نیروهای متخصص را از جمله اتفاقات غیرقابل پیشبینی عنوان کرد و گفت: «به هرحال شرایط به گونهای است که برخی همکاران به خاطر مسائل مالی و ... ترجیح میدهند به کشوری دیگر بروند. با چنین اتفاقی، اینکه مجدد بتوانی بر اساس بودجه مشخص، نیروهایی خوب را جایگزین کنی کار بسیار دشواری بود. باید کار طوری پیش می رفت تا برای بخشهایی، به عقب بازگشت و اصلاحات را انجام داد و این امر اگر به بهترین شکل رخ نمیداد، به نتیجه نهایی لطمه وارد میشد. از این رو باید بگویم مدیر تولید کار بسیار دشواری در پیش دارد؛ اما من این حرفه را دوست دارم و چون با بخشهای گوناگون و افراد گوناگون در حیطههای کاری مختلف در ارتباط هستیم برای من این حرفه را لذتبخش میکند.»
سمیرا پیشانیدار در پاسخ به این که راز استقبال بالا از انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» چیست، عنوان کرد: «داستان قوی و جذاب «ببعی قهرمان» رمز موفقیت آن است که توانست هم در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، هم زمان افتتاحیه و هم در اکران عمومی با استقبال خوبی رو به رو شود. ضمن آنکه شخصیت ببعی یک شخصیت محبوب برای کودکان است.»
او ادامه داد: «بخش موفقیتآمیز دیگر «ببعی قهرمان» موزیکال بودن آن است که موجب شده است تا حجم زیادی از مخاطبان جذب آن شوند. در نهایت نیز کارگردانی درست این انیمیشن جذابیت کار را چند برابر کرد. معتقد هستم چهار دلیل داستان، شخصیت ببعی، موزیکال بودن و کارگردانی دست به دست هم داد تا «ببعی قهرمان» مورد استقبال قرار گیرد.»
پیشانیدار با بیان اینکه «ببعی قهرمان» داستان آموزندهای دارد که میتواند برای کودکان و خانوادهها مفید واقع شود، اظهار کرد: «متاسفانه حجم تولیدات انیمیشن در کشور برای کودکان بسیار اندک است. تولید انیمیشنی مانند «ببعی قهرمان» که هم داستان دارد، هم لحظات شادی را برای خانوادهها به ارمغان میآورد و هم آموزنده است فرصت خوبی است برای آنکه خانوادهها به سینما بیایند و به واسطه چنین انیمیشنی در کنار یک دیگر لحظههای خوب و پرشوری را بگذرانند.»
این مدیر تولید، درباره موفقیت بینالمللی «ببعی قهرمان» هم گفت: «به دلیل تولیدات پرقدرت اخیر در عرصه انیمیشن موفق شدهایم کارهای خوبی تولید و در عرصه بینالمللی نیز آنها را معرفی کنیم. کیفیت کار ما آنقدر بالا رفته است که برخی از دوستانم در ابتدا تصور میکردند «ببعی قهرمان» تولید کشور خودمان نیست و این توان بالای ما را در حوزه انیمیشن نشان میدهد.»
او افزود: «در حال حاضر نیروی متخصص حرفهای بسیاری در کشور داریم که حتی به آنها سفارش پروژههای خارجی میشود. چین، روسیه، ترکیه و هند از جمله کشورهایی هستند که به ما پیشنهاد کار میدهند. لذا جای امیدواری دارد که همچنان در این زمینه قدرتمند پیش برویم.»
سمیرا پیشانیدار در پایان گفت: «امید دارم در کشور فضایی ایجاد شود تا افراد متخصص حتی فکر مهاجرت به سرشان نزند تا همچنان بتوانیم از توانایی چنین نیروهایی در تولیدات داخلی بهرهمند شویم. اگر هر سال استودیوهایی که در کشور مشغول به کار هستند تولید داشته باشند و کارهای سینمایی بسازند سفارش کار به نیروی متخصص نیز بیشتر داده خواهد شد و در آیندهای نه چندان دور میتوانیم اتفاقات بهتر از آنچه هماکنون در حال رخ دادن است را شاهد باشیم.»