موضوعی که در سمینارهای موفقیت به شما نمی‌گویند

موضوعی که در سمینارهای موفقیت به شما نمی‌گویند

ایده‌های زیادی هستند که کارایی لازم را ندارند اما مهمترین موضوع ایجاد مزیت است؛ ایده‌ای که مزیت کافی ایجاد نکند قطعا رو به زوال می‌رود.

اولین خبر: این روزها در سمینارهای موفقیت سعی می‌کنند افراد را به سمت سرمایه گذاری و ایجاد استارت آپ سوق دهند. اما موارد پنهانی زیادی در این سمینارها وجود دارد که فردی که این مراسم را برگزار می‌کند به مخاطب خود نمی‌گوید.

متاسفانه در سمینارهای موفقیت با ایجاد فضای جعلی و خیالی افراد را به سمت ایجاد کسب و کارهای مختلف سوق می‌دهد. نفس این کار خوب است اما بعضا چون نتیجه درستی ندارد حاصل آن سبب می‌شود که افراد دیگر سراغ ایجاد کسب و کارهای جدید نرود. در سمینارهای موفقیت حالتی از هیجان و روانشناسی زرد ادغام شده است. روانشناسی که فقط افراد را هیجان‌زده و انگیزه کاذب به وی می‌دهد و خیال یک شبه پولدار شدن را در سر آنان پرورش می‌دهند. اما تولید صبر و شکیبایی خاصی می‌طلبد و سرمایه‌گذاری اصولی دارد که باید رعایت شود. اما درعصر حاضر غیر از سرمایه مالی لازم سرمایه‌های دیگری چون دانش، نیروی کار ماهر، اشراف بر نیاز جامعه، شناسایی بسترهای رشد و ایده پردازی درست برای ایجاد کسب و کار لازم است.

چرا ایده سرمایه است؟

« ایده سرمایه است»؛ شاید در قرون گذشته نیز ایده یک سرمایه بزرگ و پایه‌ای شناخته می‌شد اما حالا در قرن حاضر دقیقا مهمترین سرمایه اولیه هر کسب و کاری، ایده است. خیلی زود به طور مصداقی می‌توان نشان داد که چرا ایده سرمایه است. فقط کافی است به ثروتمندترین افراد جهان و کسب و کارهای آنان که دلیل کسب ثروت آنان شده است، نگاهی بیندازیم. شرکت آمازون که نمونه‌های داخلی موفقی هم در ایران دارد یکی از همین ایده‌هاست که پرورش یافته است.

آمازون به شما می‌گوید که چرا ایده سرمایه است

ایده اولیه شرکت آمازون فروش آنلاین کتاب بود که توسط «جف بزوس» در سال ۱۹۹۴ مطرح شد. بزوس در ابتدا شرکتی به نام Cadabra تأسیس کرد که منحصراً به فروش آنلاین کتاب می‌پرداخت. او نام "Amazon" را از رودخانه آمازون انتخاب کرد که نماد عظمت و گستردگی است. بزوس معتقد بود که اینترنت فرصتی بی‌سابقه برای تغییر شیوه خرید و فروش ایجاد کرده است. این شرکت پس از کسب موفقیت اولیه کار خود را گسترش داد تا به جایی که امروز در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد.مثال‌ها در این حوزه زیاد است. اما موضوع اصلی اینجاست که هر ایده‌ای نیز سرمایه نیست و کارایی لازم را ندارد. نظریه کاربردی در اینجا به عنوان یک نظریه عملگرایانه مطرح می کند که بقا و دوام هر چیزی بستگی به میزان کارکرد آن دارد و تا زمانی که کارکرد آن و نیاز متقابل وجود دارد اصل بقا در آن شی نهفته است وگرنه محکوم به نابودی است.‌

ایده باید مزیت‌سازی کند

ایده‌های زیادی هستند که کارایی لازم ندارند اما مهمترین موضوع ایجاد مزیت است. ایده‌ای که مزیت کافی ایجاد نکند قطعا رو به زوال می‌رود. شرکت فیسبوک که به عنوان یک شبکه اجتماعی که ایده رمزنگاری و اشتراک آن را میان دیگران و گسترش تعامل اینترنتی بین افراد را ارائه کرد، یکی از شرکت‌هایی است که بر اساس یک ایده درست اقتصادی اجتماعی بوجود آمد. بعد از مدتی شرکت فیسبوک در سال ۲۰۱۲ اینستاگرام را که یک شبکه اجتماعی محبوب برای اشتراک‌گذاری عکس و فیلم است، خریداری کرد. دو سال بعد پیام‌رسان واتساپ نیز خریداری شد و به فیسبوک پیوست و حالا ایده متاورس که جهانی گسترده در بستر فضای مجازی است را این شرکت دنبال می‌کند و نام خود را بر اساس هدف آینده خود تغییر داده است. مزیت هایی که از دست رفت و با سرمایه گذاری روی ایده های دارای مزیت جای آن ها را گرفت.
ماجرای ایده فیسبوک آنقدر مهم بوده که زاکربرگ به ایده دزدی متهم شده است. در سال ۲۰۰۶ دوقلوهای وینکلووس و نارندرا- صاحبین پروژه هاروارد کانکشن که بعدها به کانکت یو تغییر نام پیدا کرد- از مارک زاکربرگ شکایت و او را به سرقت ایده خود متهم کردند. آن‌ها مدعی شدند که زاکربرگ را برای پیشبرد پروژه‌شان استخدام کرده‌اند اما او از منبع اصلی اطلاعاتی آن‌ها برای توسعه فیسبوک سواستفاده کرده است.در سال ۲۰۰۹، مارک زاکربرگ برای حل‌وفصل ماجرا حاضر شد با پرداخت ۴۵ میلیون دلار، رضایت صاحبین هاروارد کانکشن را به‌دست آورد. او ۲۰ میلیون دلار از این مبلغ را به‌صورت نقد پرداخت کرد و به‌اندازه ۲۵ میلیون باقی‌مانده، بخشی از سهام فیسبوک را به آنان اعطا کرد.

اهمیت آینده نگرانه بخش تحقیق و توسعه

هر چند ایده‌سازی در فضای کسب و کار امروزه با رقابت شدید و تنگاتنگی که به وجود آمده بسیار سخت شده است. شناخت بسترهای جدید و ظرفیت‌های بالقوه آن می‌تواند افراد را در رسیدن به اهداف‌شان کمک کند. هر دو مثال فیسبوک و آمازون بر اساس قابلیت‌های فضای مجازی شکل گرفته و امروز پولسازترین ایده‌های جهان محسوب می‌شوند.‌با توسعه فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، امکان ایجاد تجربه‌های جدید و متفاوت در بخش‌های مختلف وجود دارد. از این روست که خلاقیت در کار برگ برنده کسب و کار و سرمایه‌گذاری‌های امروز تلقی می‌شوند. در دنیای امروز که ماهیت شغل‌ها رو به تغییر است در کنار تلاش و انجام کارهای سخت، باید نوع تفکر و دیدگاه‌مان را نسبت به درآمدزایی و سرمایه‌گذاری تغییر دهیم و بروز رسانی کنیم. امروزه در کشورهای پیشرفته تحقیق و توسعه را به عنوان بخشی مهم، آینده‌‍نگرانه و مایه حیات شرکت‌های خود دیده و به آن اهمیت ویژه‌ای می‌دهند.

 

نظرات