«آقای قاضی» به فصل سوم میرسد
رئیس مرکز سیمرغ گفت: یکی از نمونههای موفق تولیدات کمهزینه با لوکیشن محدود «آقای قاضی» است که فصل دوم آن هماکنون از شبکه دو سیما پخش میشود.
به گزارش اولین خبر، مجید اکبرشاهی درباره بازآفرینی تولیدات تلهتئاتر برای تلویزیون اظهار کرد: در رابطه با مجموعه تولیدات نمایشی در مرکز سیمرغ تصمیم گرفتیم تعدادی از قالبهایی را که در سالهای اخیر کمتر موردتوجه قرار گرفته به چرخه تولیدات بازگردانیم. بهعنوان مثال گونه سیتکام یکی از آن قالبهایی است که هم کمهزینه تولید میشود هم موردپسند مخاطبان قرار دارد. سیتکام مخفف Situation Comedy بهمعنای کمدی موقعیت است، اما ما همه تولیدات با لوکیشنهای محدود و کمهزینه را در دسته تولیدات سیتکام قرار دادیم.
وی افزود: یکی از نمونههای موفق تولیدات کمهزینه با لوکیشن محدود مجموعه « آقای قاضی » بود که فصل دوم آن هماکنون از شبکه دو سیما پخش میشود و قرار است فصل سومی هم داشته باشد که مذاکرات و توافقاتی پیرامون این تولید انجام شده است.
رئیس مرکز سیمرغ با بیان اینکه یکی دیگر از قالبهای تولیدی سیمرغ، تلهتئاتر است که مخاطبان خاص خودش را دارد، گفت: یکی از ویژگیهای جالب تولید در قالب سیتکام و تلهتئاتر این است که تربیت نیرو در آن اتفاق میافتد.
براساس گفتههای اکبرشاهی، بهواسطه مجموعه «آقای قاضی» حجم زیادی بازیگران جدید به جامعه هنری کشور معرفی شدهاند. وی در همین رابطه تصریح کرد: در تلهتئاترها این امکان فراهم میشود تا ظرفیت هنرمندانی که عموماً روی صحنه تئاتر اجرا میکنند یا کمتر در رسانه ملی دیده شدهاند، بهواسطه پخش تلهتئاترها در تلویزیون، بیشتر دیده شوند.
وی به خانه تولیدات جوان بهعنوان یکی دیگر از بخشهای موفق مرکز سیمرغ اشاره کرد و توضیح داد: در این خانه همه گونهها و انواع تولیدات تلویزیونی از مجموعههای نمایشی و غیرنمایشی تهیه و تولید میشود. نگاهی که بر خانه تولیدات جوان حاکم است بیشتر مبتنیبر شناسایی، جذب، توانمندسازی و قرار دادن نیروهای جوان در مسیر رشد است تا استعدادهای خود را بروز دهند و به مراحل حرفهایتر در تولیدات تلویزیونی برسند.
رئیس مرکز سیمرغ اضافه کرد: البته همین حالا نیز مستعدان در خانه تولیدات جوان تولیداتی کاملاً حرفهای دارند که بازخوردهای مثبتی نیز از سوی مخاطبان دریافت کرده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا مرکز سیمرغ در بین شبکههای رسانه ملی جاافتاده و توانسته در روند همکاری به تعامل سازندهای دست پیدا کند؟ گفت: تا حدودی زیادی تعاملاتی همافزا و سازنده داشتهایم و بیشتر براساس نیاز آنتن برنامههایی تولید میکنیم. پس از ابلاغ جدول پخش جامع معاونت سیما به همه شبکهها، جدول پخش مشخصتری خواهیم داشت. گرچه همین حالا نیز شرایط کاری ما شفاف است.
اکبرشاهی درپاسخ به این پرسش که چه تعداد از تولیدات روی آنتن از محصولات مرکز سیمرغ است؟ بیان کرد: تأمین و تولید بسته نمایشی شبکه دو سیما از محصولات مرکز تولید سیمرغ است. بخشی از بسته شبکه یک سیما هم در بازه زمانی ساعت ۲۳ در اختیار مرکز سیمرغ است. در شبکه چهار نیز بخشی از تولیدات را تأمین میکنیم. همچنین قرار است برای شبکه سه سیما هم تولیداتی داشته باشیم. درواقع مرکز سیمرغ به همه شبکههای سیما خدماتی ارائه میکند.
رئیس مرکز سیمرغ درباره انتخاب اولویتهای تولیدی این مرکز و تطابق آن با رویکردهای تحولی رسانه ملی، عنوان کرد: مرکز سیمرغ در حوزه تولید برنامه غیرنمایشی مصوبات ستاد تحول را پیگیری میکند و تولیداتش باید به تأیید قرارگاه برسد.
وی در ادامه اضافه کرد: درزمینه تولیدات نمایشی نیز مانند مرکز سیمافیلم و سایر مجموعههای سازمان، موظفایم مصوبات دفتر فیلمنامه رسانه ملی را دنبال کنیم. دفتر فیلمنامه هم مصوبات خود را از قرارگاه طراحی و ستاد تحول میگیرد بنابراین مرکز سیمرغ در تمامی حوزههای محتوای صددرصد و متعهدانه متعلق به قرارگاه طراحی و ستاد تحول است.