نتوانستیم خون و خونریزی حادثه شاهچراغ (ع) را به تصویر بکشیم
رضایی گفت: ما در سریال «روز خون» سعی کردیم فقط اشارهای به حادثه شاهچراغ (ع) داشته باشیم چراکه آن تلخی را نه میشود نشان داد و نه صحیح است که به تصویر بکشیم.
به گزارش اولین خبر، ۱۵ آبان بود که امیر رئوف، مدیرکل صداوسیمای استان فارس در نشست خبری که با حضور عوامل سریال « روز خون » و اصحاب رسانه ترتیب داده بود، این اثر را کاری ارزشمند و فاخر در کارنامه تولیدات هنری استان فارس برشمرد و گفت: در تولید این اثر ارزشمند نزدیک به ۵۰۰ هنرور کار را پیگیری کرده، که ۴۰ نفر آنها بومی استان فارس و ۱۰ نفر هم از بازیگران کشوری به ایفای نقش پرداختند.
مدیرکل صداوسیمای استان فارس این نوید را به اصحاب رسانه داد که به پیشنهاد سیما فیلم بخش دوم سریال «روز خون» ساخته خواهد شد و بخش دوم سریال با رویکرد موضوع تأمین امنیت خواهد بود.
این سریال درباره اولین حمله تروریستی به حرم شاهچراغ (ع) و پیگیری نیروهای امنیتی و تلاش تروریستها برای ایجاد انفجار و حمله تروریستی در حرم شاهچراغ (ع) است، که از دوازدهم آبان از شبکه یک سیما در حال پخش بود.
مرتضی رضایی، تهیهکننده این سریال در پاسخ به این سوال که فصل دوم «روز خون» ساخته خواهد شد؟ گفت: بخاطر استقبالی که از قسمت اول سریال «روز خون» شد، تلاشهایی برای ساخت فصل دوم سریال انجام میشود، که انشاءالله قسمت دوم آن با کمک سیمای استانها و سیما فیلم تولید میشود. چون طرح و فیلمنامه سریال حدود یکسال زمان میبرد. احتمالاً سریال بجای هفت قسمتی ۱۳ یا ۲۶ قسمت بشود.
رضایی با بیان اینکه مخاطبان در تلوبیون از سریال «روز خون» رضایت ۱۰۰ درصدی داشتند، توضیح داد: اینکه از چه زاویهای به فصل دوم این سریال بپردازیم، هنوز مشخص نیست. به همین دلیل، ما در انتهای سریال پایان فصل اول را عنوان کردیم، تا بعد بدانیم قصه کجاست، طرح فیلمنامه به کدام سمتی حرکت میکند، پژوهشها به کجا میرسد و سازمان صداوسیما به عنوان سفارش دهنده چه رویکردی را اتخاذ میکند؟
تهیهکننده «روز خون» در پاسخ به این سوال که در قسمت هفتم میبینیم که شما به تصاویر مستند از جمله فیلمهای دوربین مدار بسته، گزارشها و ... در به تصویر کشیدن حادثه تروریستی استناد و آنها را بازسازی کردید، تصریح کرد: از آنجایی که تصاویر و فضاها وجود دارد، ما سعی کردیم از جایی که تروریست وارد میشود، تا جایی که آن حادثه تلخ رقم میخورد، وفادار به آن صحنههایی باشیم که مخاطب دیده و پیشزمینهای از آن در ذهن دارد. ولی به بعضی از شهدا مثل آرشام اصلاً نتوانستیم بپردازیم. آنقدر این حادثه تلخ بود، که نتوانستیم منعکسش کنیم. عمق فاجعه بسیار بیشتر از چیزی بود، که ما توانستیم نشان بدهیم.
وی ادامه داد: اگر میخواستیم فاجعهای را که اتفاق افتاده، به تصویر بکشیم، صحنهها خیلی سیاه میشد. از آنجایی که ما پخش ملی و مخاطب عام داشتیم، سعی کردیم حال مخاطب هم در نظر بگیریم. حتی همان میزان خشونتی را که میدیدید، خیلیها تماس گرفتند و گفتند ما با دیدن آن صحنهها داشتیم گریه میکردیم. حادثه حرم شاهچراغ (ع) حادثه بسیار بسیار تلخی است و بیشتر از این نمیشد پرداخت. از آن طرف باید مراعات حال خانوادههای شهدا و آسیبدیده را میکردیم و خیلی تلخی مضاعف به آن نمیافزودیم. سعی کردیم به صحنه تروریست سریال وفادار بمانیم و دقیقاً بازسازی ما عین تصاویر موجود در فضای اینترنتی و مجازی باشد.
رضایی در پاسخ به این سوال که پس تمرکز دوربین بر پوکههای فشنگ بجای صحنههای کشته شدن شهدا هدفمندانه بود؟ تصریح کرد: بله، ما نمیخواستیم این حجم از خونریزی را نشان بدهیم. شما تصویر کنید مخاطب عام مخاطب سریال هستند. این صحنهها خیلی تلخ است. بیشتر اوقات خود تدوینگر یا صداگذار وسط کار بلند میشد، قدم میزد تا بتواند کار را ادامه بدهد. ما ترجیحاً سعی کردیم اشاره به حادثه داشته باشیم و آن تلخی را نه میشود به تصویر کشید و نه صحیح است که به تصویر بکشیم. من نمیتوانم این حجم از قساوت قلب و خون و خونریزی که منجر شده کودکی ده دقیقه در خون خودش نشسته باشد، نشان بدهم. نمیتوان عکسش را نگاه کرد، وای به حال اینکه بخواهیم صحنه را بازسازی کنیم و وسط کار داستانی قرار بدهیم. ما باید مراعات حال خانوادهها را میکردیم.
به گفته این تهیهکننده، به همین دلیل، سعی کردیم بیشتر جاها به المانها بپردازیم. حتی صحنههای خونپاشی هم داشتیم، که به محض گلوله خوردن خون افراد پاشیده میشد، اما هر چه نگاه کردیم نتوانستیم خودمان را راضی کنیم تا آن صحنهها را نشان بدهیم. چون واقعاً تلخ میشد.
وی افزود: ما وقتی نسخه اولیه را ارسال کردیم، دوستان شبکه یک تماس گرفتند و گفتند قصه خیلی تلخ شده است. آنها گفتند از تلخی آن کم کنید. آن موسیقی هم که در بطن حادثه در حال پخش بود، برای کاهش میزان خشونت قصه بود. من هیچ وقت نتوانستم تصاویر بچهای را که تیر خورده و چند دقیقه وسط خون خود نشسته تا آخر نگاه کنم. آخر هم به نویسنده گفتیم این صحنه را نگذاریم. به همین دلیل، گذاشتیم پسر بچه در بغل پدرش بماند و بعد با آمبولانس راهی بیمارستان بشود.
وی معتقد است علاوهبر رضایت صد درصدی مخاطبان در تلوبیون در سه روز گذشته، بازماندگان و بعضی از خانوادههای حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع)، دوستان امنیتی و مخاطب عام که هدف ما بود، از «روز خون» رضایت داشتند. چون ساعت پخش سریال در شبکه یک اختصاص به مخاطبان عام داشت؛ مخاطبانی که کف جامعه هستند. پیامهای مختلفی از همکاران فیلمساز داشتیم که تعجب کرده بودند چنین کاری در مراکز استانها تولید شده است.
وقتی صحبت از بازماندگان و شهدای حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع) شد، مرتضی رضایی نتوانست این حجم از صحنههای دلخراشی را که از روز حادثه دیده بود تحمل کند و به یکباره بغضش از این حجم از قساوت قلب شکست. حادثهای که نهتنها داغش با گذشت دو سال سرد نشده، بلکه با شنیدن و دیدن صحنههای دلخراشش قطرههای اشک را مهمان چشمان هموطنانمان میکند، تا بگوید این سرزمین نامردیها و خونهای زیادی به خود دیده است، اما هنوز جلوی نااهلان کمر راست میکند و سر تعظیم فرود نمیآورد.