هانی‌زاده:

همراهی اروپا با اعراب در ادعای جزایر سه‌گانه برای دریافت گاز است

همراهی اروپا با اعراب در ادعای جزایر سه‌گانه برای دریافت گاز است

یک کارشناس مسائل غرب آسیا مطرح کرد: روسیه اروپا را به قطع گاز تهدید کرده و آنها با برخی از سران عرب مدعی حاکمیت جزایز سه گانه همصدا شدند.

به گزارش اولین خبر ، حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در رابطه با موضوع حاکمیت ایران در جزایر سه گانه که در بیانیه اخیر اعراب و اروپایی‌ها مطرح شده، اظهار کرد: بیانیه سران اتحادیه اروپا و سران ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در بروکسل، یک نمایش و شوی مضحکی است که برای فشار بر ایران و منزوی کردن کشورمان انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی طی گذشت یک سال از عملیات طوفان الاقصی با نسل کشی و کشتار ۴۲ هزار نفر مورد نفرت افکار عمومی قرار گرفته است، افزود: بسیاری از کشورهای عرب منطقه، به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس برای کشتار مردم غزه با رژیم صهیونیستی همراهی کردند و با آنها همسو بودند؛ ایران تنها کشوری بود که صادقانه به کمک مردم مظلوم غزه و فلسطین در محور مقاومت پرداخت.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین به نقش ایران در شکست‌های متعدد رژیم صهیونیستی اشاره و اضافه کرد: اینکه کشورهای اروپایی بخواهند در یک مسئله منطقه‌ای بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس شکاف ایجاد کنند، طبیعتاً قابل قبول نیست و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است؛ مسئله جزایر سه گانه یک مسئله هویتی است و به حیثیت ملی ایران ارتباط دارد و تحت هیچ شرایطی قابل بحث نیست.

هانی‌زاده مسئله جزایر سه‌گانه را فراتر از مسائل منطقه‌ای و جهانی خواند و تاکید کرد: جزایر سه گانه به ایران ارتباط دارد و مطابق تمام اسناد تاریخی مشخص است که حاکمیت ایران بر این سه جزیره قابل انکار نیست؛ اتحادیه اروپا با چند هدف به دنبال شکاف افکنی بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس است.

وی وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین را یکی از دلایل دخالت‌های اتحادیه اروپا راجع به حاکمیت جزایر سه گانه ایران برشمرد و ادامه داد: کشورهای اروپایی در حقیقت بهانه تراشی کردند که ایران کمک نظامی به روسیه می‌کند، از سوی دیگر روسیه تهدید کرده است که گاز صادراتی به اتحادیه اروپا را قطع خواهد کرد و در آستانه فصل سرما کشورهای اتحادیه اروپا نگران قطع صادرات گاز روسیه به اروپا هستند و سعی می‌کنند که جایگزینی برای آن داشته باشند.

همراهی اروپا با کشورهای عربی در جزایر سه گانه ایران، ارزش بالایی ندارد

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این نکته که اروپایی‌ها در آستانه فصول سرد می‌خواهند توجه کشورهای حوزه خلیج فارس را جلب کنند، گفت: اروپایی‌ها در جزایر سه گانه با کشورهای خلیج فارس همصدا شدند تا بعدها بتوانند گاز آنها را جایگزین گاز روسیه کنند. این مسئله که همراهی اروپا با کشورهای عربی اتفاق افتاده است ارزش بالایی ندارد؛ به همین دلیل اتحادیه اروپا به دلیل نقش تأثیرگذار منطقه‌ای و جهانی ایران پرواز هواپیماهای مسافربری ایران به آسمان کشورهای اتحادیه اروپا را منع کرده است.

هانی‌زاده، افزود: عملکرد اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که آنها علاوه بر کمک‌هایی که به رژیم صهیونیستی داشت، نتوانستند معادله میدانی را به نفع رژیم صهیونیستی تغییر بدهند، لذا سعی می‌کنند ایران را که عامل شکست اسرائیل در طول یک سال گذشته در غزه بوده منزوی کنند و به همین دلیل مسئله جزایر سه گانه را مطرح کردند که این مسئله نوعی دخالت در مسائل داخلی ایران و منطقه تلقی می‌شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا عمر حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه همچنین خلیج فارس را برابر عمر بشریت خواند و اظهار کرد: عمر کشورهایی که مدعی مالکیت بر جزایر سه گانه دارند، تنها بیش از ۵۰ سال نیست؛ در حقیقت این‌ها نمی‌توانند ادعایی بر حاکمیت جزایر سه گانه داشته باشند. به همین دلیل این مسائل چندان تأثیری بر مناسبات ایران و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس نخواهد گذاشت زیرا اینگونه موضع‌گیری‌ها جنبه رسانه‌ای دارد.

منبع: مهر
نظرات