دبیر انجمن قطعه سازان خبر داد:

بدهی بیش از ۱۵۰ همتی خودروسازان به زنجیره تامین/ ۵۰۰ همت «سوبسید سیاه» در جیب دلالان

بدهی بیش از ۱۵۰ همتی خودروسازان به زنجیره تامین/ ۵۰۰ همت «سوبسید سیاه» در جیب دلالان

دبیر انجمن قطعه سازان گفت: بدهی کل معوق تعیین‌تکلیف‌نشده خودروسازان دولتی و خصوصی به زنجیره تأمین ۴۵ هزار میلیارد تومان و کل بدهی تعیین‌تکلیف‌نشده خودروسازان به زنجیره تأمین ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش اولین خبر؛ آرش محبی‌نژاد در نشست نقشه راه صنعت خودرو در پایان سند چشم انداز ۱۴۰۴ اظهار داشت: خودروسازان ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی جاری و ۲۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند؛ یعنی در حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان مجموع بدهی و زیان انباشته خودروسازان است.

وی افزود: سالانه هفت میلیون خودرو در کشور معامله می‌شود که یک میلیون خودرو از سوی خودروسازان به صورت مستقیم به فروش رفته است.

محبی با اشاره به بازار سیاه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از شکاف قیمت کارخانه و بازار خودرو در سال‌های گذشته، گفت: این سوبسید در چند سال اخیر از طریق روش های مختلف قرعه کشی به جیب دلالان و واسطه‌ها رفته است.

دبیر انجمن قطعه سازان عنوان کرد: هیچ مبلغی از طریق این روش های فروش عاید قطعه سازان و خودروسازان نشده است.

وی خاطرنشان کرد: ۹۰ هزار میلیارد تومان سهم آینده‌فروشی خودروسازان در قالب ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌ای، اوراق گام، ال‌سی داخلی و برات الکترونیک است.

مخالف واردات خودرو نیستیم

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور با بیان اینکه ما مخالف واردات خودرو نیستیم گفت: ما به بازار رقابتی اعتقاد داریم و واردات مانع از انحصارطلب می شود و کمی و کیفیت را ارتقا می دهد. 

محبی نژاد افزود: برای انحصارزدایی جمع تامین قطعات و تعاملات مالی شرکت های خودروساز با قطعه سازان نباید بیش از ۲۰ درصد باشد.

وی درباره واگذاری مدیریت خودروسازان به بخش خصوصی گفت: ما این موضوع را در یک سند چهار بخشی جمع بندی کرده ایم، مهمترین معیارهای این انجمن برای خصوصی سازی اهلیت، توان بالای مدیریتی، رفع تعارض منافع و رعایت تعهدات متقابل دولت و بخش خصوصی نظیر حذف قیمت گذاری دستوری است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور عنوان کرد: دولت باید نقش تنظیم گری و سیاستگذاری را برای صنعت خودرو به پیش ببرد. 

محبی نژاد با بیان اینکه باید سند راه صنعت خودروسازی کشور مشخص شود گفت: پیشنهاد ما این است که سند چشم‌اندازی برای صنعت خودرو تدوین شود که حداقل نقشه راه پنج سال آینده ما را ترسیم کند، همچنین یک سند ۲۰ ساله باید توسط دولت و مجموعه حاکمیت تهیه شود و در اختیار عموم قرار گیرد. 

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور ابراز کرد: باید بحث هدایت و راهبردی، سیاستگذاری کلان به جای تصدیگری و عدم دخالت مدیریت باید در این سند دیده شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون شاهد خصوصی‌سازی ایران خودرو با تمام حواشی بودیم در صورتی که خصوصی‌سازی‌ها موفق نشود، جلوی خصوصی‌سازی های دیگر نیز گرفته می‌شود. از این رو باید از این فرصت استفاده کرده و به فکر خصوصی‌ سازی سایپا هم باشند.

واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی مطالبه فعالان اقتصادی بود

در ادامه این نشست محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان خودرو کشور با اشاره به واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی گفت: این واگذاری مطالبات فعالان صنعت خودرو بوده است تا مدیریت امور به دست بخش خصوصی سپرده شود تا قیمت گذاری دستوری پایان یابد. 

وی ادامه داد: اکنون شاهد هستیم که بخش عمده‌ای از مطالبه ها محقق شده است و امیدواریم سنگ‌اندازی در این مسیر صورت نگیرد تا بخش خصوصی کار خود را انجام دهد. 

رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان خودرو کشور با بیان اینکه واگذاری مدیریت بخش دولتی به خصوصی در سایر شرکت های خودروساز باید الگو شود، گفت: دولت باید از تصدی گری دست بردارید و به نقش نظارت، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری بپردازد. 

وی عنوان کرد: استفاده از ظرفیت قطعه سازان داخلی باید در تولیدات داخل مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه سیاستگذاری شود.

 

 

منبع: ایرنا
نظرات